DINAMIKA ORANG TUA DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SD INPRES MANTAWA B
Abstract
The purpose of this study was to determine the dynamics of parents in the learning process at SD Inpres Mantawa B. This study used a qualitative method, the primary data source was obtained from the fifth grade teacher and student guardians. The results of this study stated that the role of parents in the learning process during the COVID-19 pandemic for grade V students at SD Inpres Mantawa B consisted of providing study guidance and providing motivation for children's learning. Obstacles faced by parents in helping the learning process of fifth grade students at SD Inpres Mantawa B include internet networks, learning facility constraints, parents' busyness constraints, parents' limited knowledge constraints and constraints regarding the lack of references or student learning resources. Efforts made by parents in helping the learning process of fifth grade students at SD Inpres Mantawa B are providing learning facilities and checking children's learning assignments.
References
Aisyatinnaba, N. (2015). Peran Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Siswa (Studi Kasus pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 03 Kecamatan Losari, Kabupaten Brebes).
Astrida. (2016). Peran dan Fungsi Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak.
Atsani. (2020). Tranformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pendemi COVID-19, Jurnal Studi Islam Vol.11 Issue 1. 82-93.
Elika. (2021). Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pendemi COVID-19. Universitas Jambi
Habullah. (2006). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Gajah Persada.
Hasan, M. I. (2002). Pokok-Pokok Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Hasbullah. (2009). Dasar – Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja grafindo
Persada.
Heriyani. (2010). Peran Orang Tua dalam Membimbing Belajar Anak Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas IV MI Ma”Arif Banjarparakan Kecamatan Rawalo Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2009/2010, Skripsi (Tidak Diterbitkan). Purwokerto: Jurusan Pendidikan Agama Islam STAIN Purwokerto.
Yasin, I. (2021). Problem kultural peningkatan mutu pendidikan di Indonesia: perspektif total quality management.
Lestari. S. (2012). Psikologi Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Muhroji. 2006. Manajemen Pendidikan. Surakarta: FKIP UMS.
Munir, B. (2001). Dinamika Kelompok, Penerapan dalam Laboratorium Ilmu. Perilaku. Palembang : Universitas Sriwijaya.
Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi COVID-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Islam Vol.2 Issue 1, 1-12.
Nafisah. D. (2020). Peran Orang Tua dalam Proses Pembelajaran Online Ditengah Pendemi COVID-19 Terhadap Siswa Kelas IV Min 3 Karanganyar.
Rosnawati, (2021) Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Adab, Jawa Barat.
Rustaman, N. (2001). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: Imperial Bhakti
Utama.
Slameto. 2013. Belajar dan Fakta-Fakta yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Renaka Cipta.
Soekanto, Soerjono. 2001. Sosiologi: Suatu Pengantar. Jakarta: Raja Grafindo
Persada
Sopiatin, Popi. 2010. Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Siswa. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Susilawati. L. (2020). Peran Orang Tua Tunggal dalam Menerapkan Pendidikan Agama Hindu Pada Anak, Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu Vol.11 Issue 3, 190-201.
Snomwong, A. (2018). Peran Komunikasi Antara Anak dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. UIN STS Jambi.
Syah, M. 2011. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Tim Penyusun Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Tirtarahardja U. (2005). Pengantar Pendidikan: Rineka Cipta
Usman. H.(2013). MANAJEMEN. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Yusuf. A M. (2005). Metodologi Penelitian (Dasar-Dasar Pendidikan Ilmiah). Padang: UNP Press.
