MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA MATA PELAJARAN PKN SISWA KELAS IV DI SD INPRES SRITABAANG
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes in civic education subjects using the inquiry model in class IV SD Inpres Sritabaang. The method used in this study is a class action research method (PTK) through two cycles, where each cycle consists of planning, implementation of actions, observation and reflection. The data taken is quantitative and qualitative. Quantitative data that is learning outcomes data obtained from the test results and qualitative data, namely data from observations obtained from observation of learning situations. The results of the first cycle of research were completed by 14 people and not completed by 8 people with a percentage of 71,59 classical absorption and 63,63% percentage classical completeness. learning outcomes in the second cycle obtained 20 people completed individually and not completed by 2 people with a percentage of 79,31% classical absorption and 90,91% percentage classical completeness. Thus it can be concluded that the use of inquiry learning model can improve student learning outcomes in class IV SD Inpres Sritabaang on subjects education civic.
References
Arikunto, S. 2006. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Bungin, B. 2012. Analisis Data Penelitian Kualitatif-Pemahaman Filisosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Daryanto. 2011. Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah.Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Hariani, N. M. M. 2019. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sains Melalui Metode Inkuiri Terbimbing di Kelas VI SD Inpres 1 Tanamodindi Palu. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu.Vol. 10 (2), 26-35.
Khosiah, N. 2017. Penerapan Model Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pokok Bahasan Kerja Sama Negara-Negara di Asia Tenggara pada Mata Pelajaran PKn bagi Siswa Kelas VI SDN Tanjungrejo III tongas-probolonggo. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian.Vol. 2 (2), 214-220.
Rinti, S. S. 2012. Meningkatkan Hasil Belajar Sains dengan Penerapan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Sederhana pada Siswa Kelas III SDN IV Pusungi Kecamatan Ampana Tete Kabupaten Tojo Una-Una. Skirpsi Sarjana pada FKIP Universitas Tadulako Palu: Tidak Diterbitkan.
Sanjaya, W. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sinaga, J. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Inkuiri Mata Pelajaran PKn Kelas IV Negeri 166492 Kota Tebing Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian.Vol. 7 (3), 365-373.
Suherman, E. 2008. Model belajar dan pembelajaran berorientasi kompetensi siswa. Bandung: JICA-FPMIPA. Vol. 5 (2), 10-11.
Surya, Y. F. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar IPS Menggunakan Model Inkuiri. Jurnal. Universitas Negeri Semarang. Vol 46 (1), 12-15.
Susanto, A. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Trianto. 2014. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
