PENGARUH PENGELOLAAN KELAS DAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SD NEGERI PURWOSARI
Abstract
This research aims to determine the influence of classroom management and the use of learning media on student learning motivation at Purwosari State Elementary School. The method used is quantitative, correlational in nature. Determining the sample in this study used the Stratified Sampling technique. Data collection techniques: observation, questionnaires and documentation. The data analysis technique used is simple regression testing and hypothesis testing.The research results show that classroom management partially has a significant effect on student learning motivation at Purwosari State Elementary School. The use of learning media partially has a significant effect on student learning motivation at Purwosari State Elementary School.
References
Asisah, N., & Nasrullah, N. (2020). Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Motivasi Belajar di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Jihad Kecamatan Tembilahan Hulu. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(2), 16-28.
Dimyati. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Efendi, R., Gustriani, D., & Siregar, P. S. (2019). Pengaruh Pengelolaan Kelas terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III di SD Negeri 9 Depok. Jurnal Basicedu, 3(2), 124-155.
Iskandar, A. R., (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres Mallengkeri 1 kecamatan Tamalate Kota Makasar. Cet. I; Yogyakarta: Deepublish.
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 30-54.
Nurhairiah, I. (2019). Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV di MIS Darul Istiqomaah Mamoa Raya Makassar. In Journal of Chemical Information and Modeling, 5(2), 109-127.
Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 49 Panjo Kabupaten Takalar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 98-116.
Sadiman, A. (2016). Media Pendidikan : Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Sumiati, S., & Triposa, R. (2021). Prinsip Guru Pendidikan Agama Kristen Memotivasi Belajar Peserta Didik dalam Perspektif Alkitab. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 15-24.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 56-62.
Suryana, S. (2020). Permasalahan Mutu Pendidikan dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi: Jurnal Pendidikan, Vol. 14(1), 102-120.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 10-19.
Wildayanti, W., Asrin, A., & Husniati, H. (2022). Hubungan Keterampilan Guru Mengelola Kelas dalam Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas V di SDN Gugus Campa Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 30-37.
Zahroh, L. (2021). Pendekatan dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Keislaman, 1(2), 20-27.
Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pekan : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 34-45
