ANALISIS PEMBERIAN REWARD AND PUNISHMENT KEPADA PESERTA DIDIK DI SD INPRES1 BALINGGI

  • Ni Luh Dewi Puspaeni STAH Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • I Made Nuhari Anta STAH Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • Wayan Sudarsana STAH Dharma Sentana Sulawesi Tengah
Keywords: Reward, Punishment, Peserta Didik

Abstract

This research aims to analyze the provision of rewards and punishment to students at SD Inpres 1 Balinggi. The method used in this research is descriptive qualitative method. The research results obtained through interviews and also using an observation sheet guide show that there are several forms of reward and punishment applied at SD Inpres 1 Balinggi. Forms of reward include: verbal reward (reward in the form of speech) such as "smart", "good job", "correct". Non-verbal rewards such as through body gestures, objects, committee-free awards. The forms of punishment applied at SD Inpres 1 Balinggi include verbal punishment (giving a warning and getting angry only with words), non-verbal punishment (showing an angry face, getting additional assignments). Providing rewards and punishments can have both positive and negative impacts, apart from that it can also have psychological and physical impacts on students.

References

Akmal, S., & Susanti, E. 2019. Analisis Dampak Penggunaan Reward dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah Aceh Singkil. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 19(2), 159-177.

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. 2019. Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72.

Anggraini, S., Siswanto, J., & Sukamto, S. 2019. Analisis Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Mimbar PGSD Undiksha, 7(3).

Demak,K.M. 2023. Penggunaan Punishment Dalam Membentuk Sifat Al Haya Siswa SMK Sholihiyyah. Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2(1).

Ernata, Y. 2017. Analisis Motivasi Belajar Peseta Didik Melalui Pemberian Reward dan Punishment di SD Ngaringan 05 Kec. Gundusari Kab. Blitar. E-Journal IKIP Budi Utomo Malang. Vol. 5 No. 2.

Fadilah, S. N., & Nasirudin, F. 2021. Implementasi Reward dan Punishment dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah Al-Hidayah Jember. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(1), 87-100.

Feri, N. 2015. Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VI SD Negeri di Sekolah Binaan 02 Kecamatan Bumiayu Kabupaten Brebes. Jurnal Pendidikan.

Lestari, S. A. 2021. Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V SDN Dadaprejo 01 Kecamatan Junrejo Kota Batu (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Marta, E. D., Erni, O. :, & Marta, D. 2016. Implementasi Pemberian Reward Kepada Siswa SD Muhammadiyah Bantul Kota. Basic Education, 5(25).

Muftiyah, A. 2017. Manajemen Pendidikan Karakter (Studi Kasus Di Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Ulama Sumberasri Kecamatan Purwoharjo Kabupaten Banyuwangi). Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 15(2).

Muzammil, M. 2022. Implementasi Konsep Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Interaksi Edukatif dalam Kegiatan Pembelajaran. Hidmah: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 103-103.

Ningsih, D. U. 2014. Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Menulis Puisi Siswa Kelas V MI Al-Muawanatul Khaeriyah Jakarta Barat.

Nurrohmatulloh, A. F.,& Mulyawati, I. 2022. Pengaruh Pemberian Reward and punishment Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Mateatika Siswa Sekolah Dasar. Jurbal Basicedu, 6(5).

Prasetyo, A. H., Prasetyo, S. A., & Agustini, F. 2019. Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(3), 402-409.

Purwanto, N. 2016. Psikologi Pendidikan. Remaja Rosadakarya, Bandung.

Rifa’i, A dan Anni, C.T. 2009. Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Sarah, D. M., Vika, A. I. V., Hasibuan, N., Sipahutar, M. S., & Simamora, F. E. M. 2022. Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(01), 210-219.

Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: Ar-RuzzMedia.

Solong, N. P. 2017. Implementasi budaya kompetisi melalui pemberian reward and punishment dalam pembelajaran. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 38-52.

Syafitri, A. 2021. Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 013 Batu Langkah Kecil Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Wijaya, I. A., Wijayanti, O., & Muslim, A. 2019. Analisis Pemberian Reward Dan Punishment Pada Sikap Disiplin SD N 01 Sokaraja Tengah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(2). https://doi.org/10.31949/educatio.v5i2.17.

Wulandari, T. 2022. “Kronologi Guru Hukum Siswa Kunyah Plastik, KPAI: Bahaya.DetikEdu, (akses tanggal 2 Februari 2023). Tersedia dalam URL: https://www.detik.com/edu/sekolah/d-5920738/kronologi-guru-hukum-siswa-kunyah-plastik-kpai-bahaya.

Published
2024-11-02
How to Cite
Puspaeni, N. L., Anta, I. M., & Sudarsana, W. (2024). ANALISIS PEMBERIAN REWARD AND PUNISHMENT KEPADA PESERTA DIDIK DI SD INPRES1 BALINGGI. JATMIKA : Journal Education and Learning of Elementary School, 2(2), 114-125. https://doi.org/10.36417/jels.v2i2.672