PENGARUH METODE SUKU KATA TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PESERTA DIDIK KELAS 1 SDN 24 PALU
Abstract
The aim of this research is to determine the effect of the syllabic method on reading skills in Indonesian language subjects for class 1 students at SDN 24 Palu. Determining the sample in this study used a purposive sampling technique. The method used is quantitative with research type One-group Pre-test-Post-test Design with data collection techniques used, namely observation, validation, tests, questionnaires and documentation. From the results of the hypothesis test, the tcount value is 9.173 and the ttable value is 1.703, so the tcount value is greater than the ttable value. So that Ho is rejected and H1 is accepted, then there is an influence of using the syllable method on reading skills in Indonesian language subjects of class 1 students at SDN 24 Palu. In the learning process using the syllable method in this research, students received 8 good responses and 20 very good responses with an average score of 88,21%.
References
Ajat Rukajat, & S., M. (2020). Upaya Guru Dalam Membudayakan Minat Baca Pada Anak Usia Dini Melalui Media Visual (Studi Deskriptif Di TK Al-Falah Sucinaraja Kecamatan Sucinaraja Kabupaten Garut). Universitas Islam Riau Hawari Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 1(1).
Asrori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekataan Multidisipliner. Purwokerto: Cv. Pena Persada
Aznan, A., R. (2018) Pengaruh Metode Suku Kata Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesis Murid Kelas 1 SDN No 197 Inpres Bontopajja Kecamatan Galesang Utara Kabupaten Takalar, Universitas Muhammadiyah Makassar.
Bellakarina, N., A. (2018) Pengaruh Metode Suku Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Turarungu Di SBL Al Hidayah Caruban. Universitas Negeri Surabaya.
Dewi, Y., T. Ardyaputri, S., R., Suyono, & Anggreni, A, E. (2022) Penerapan Metode Suku Kata dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Pada Siswa SD Sunan Giri Ngebruk. Universitas Negeri Malang Indonesia.
Hamdan, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Suku Kata Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SDN 177 Lo’ko Kecamatan Masalle Kabupaten Enrekang. Jurnal Pendidikan Faklutas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.1(2)
Hanafiyah, F. (2017). Literasi Lintas Kurikulum dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Sekolah Menengah Kejuruan. Universitas negeri malang bibliotika : Jurnal Kajian Perpustakaa Dan Informasi, 1(2).
Oktaviani, R. E. (2021). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI. Pentas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1). Universitas PGMI UIN Sultan Sayrif Kasim Riau
Paba, E., Noge, M., D., & Wau, M., P. (2021). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis dan Berhitung Siswa Kelas 1 SDI Bobawa Kecamatan Golewa Selatan Kabupaten NGADA TAHUN 2020. Jurnal Citra Pendidikan, 1(2).
Rizkiana. (2016). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN Bangunrejo 2 Yogyakarta
Thobroni, M. (2015) Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Praktek. Yogyakarta