ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA POHON LITERASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II

  • arlina arlina STAH Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • Putu Satya Narayanti Stah Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • I Ketut Kertayasa Stah Dharma Sentana Sulawesi Tengah
Keywords: Media Pembelajaran, Pohon Literasi, Bahasa Indonesia

Abstract

The study aims 1) to analyze the teacher's perception of the tree's media usage on Indonesian learning, 2) to analyze students' perceptions of the tree's media use to English study, 3) to analyze the underlying factors and the tree's media barrier to English learning. Sampling an informer with an impressive. sample. Methods used: observation, interview, documentation, and angket. The object of this study is the process of using the literacy tree media at class ii school at bk school Tipo Kelurahan. Research indicates that teachers are helped in increasing student involvement and understanding, and students state that this use of the literal literal literal tree makes learning more interesting and easier to understand the material. This is based on student response ratings, 64% of the lowest and 100% highest scores for an "yes" answer on the use of tree media in Indonesian studies. Contributing factors in the use of numeric tree media are the teacher's educational background and work experience that make teachers adept at using learning media, enthusiastic students, and comfortable classrooms. The inhibitors to the use of the literal literal tree media, the lack of sufficient time or hours of study, the cost limitations and parents who undersupport student educational needs.

References

Anindita, E. (2021). Pelaksanaan. Gerakan. Literasi. Sekolah. Di Sdn 1 Srikaton Kecamatan Anak Tuha Tahun Ajaran 2020/2021 (Program Kampus Mengajar Angkatan I Tahun 2021). Universitas Muhammadiyah Metro.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62.

Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.

Khadijah, K. (2022). Penggunaan Media Pohon Literasi pada Pembelajaran Tematik Kelas IV di SDN Tarungin 2 Kabupaten Tapin.

Marzuqi, I. (2017). Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. GELANGGANG, 10–12.

Nurhayati & Winata. (2018). Pembelajaran dengan Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas I SDN Sidorejo I Tuban pada Tema Peristiwa Alam dan Subtema Bencana Alam. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran

Putro, A. H., & Sa’diyah, H. (2022). Peningkatan Literasi Siswa Melalui Program Les Privat Calistung dan Pohon Literasi di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(2), 72–79. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v22i2.1396

Rafiki, R., Abidin, Y., Nurhuda, T., Putra, Y. P., & Syarifudin, A. (2022). Keterampilan membaca pemahaman dalam materi ragam teks berbasis HOTS dalam pembelajaran bahasa Indonesia di SD. Jurnal Pedagogik Indonesia, 1(1).

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sukma, E., Indrawati, T., & Suriani, A. (2020). Penggunaan media literasi kelas awal di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 103–111.

Utami, L. (2021). Tingkat Literasi Indonesia di Dunia Rendah, Ranking 62 Dari 70 Negara. Perpustakaan Kemendagri.

Published
2025-06-28
How to Cite
arlina, arlina, Narayanti, P., & Kertayasa, I. K. (2025). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA POHON LITERASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II. JATMIKA : Journal Education and Learning of Elementary School, 3(1), 56-69. https://doi.org/10.36417/jels.v3i1.690