HUBUNGAN ANTARA KREATIVITAS GURU DALAM PEMBELAJARAN DENGAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK DI SD INPRES 6 SAUSU

  • Sesilia Tri Utami Sekolah Tinggi Agama Hindu (STAH) Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • Wayan Sudarsana Sekolah Tinggi Agama Hindu (STAH) Dharma Sentana Sulawesi Tengah
  • Putu Satya Narayanti Sekolah Tinggi Agama Hindu (STAH) Dharma Sentana Sulawesi Tengah
Keywords: Hubungan, Kreativitas Guru, Minat Belajar

Abstract

This study aims to examine the relationship between teacher creativity in teaching and students' interest in learning at SD Inpres 6 Sausu, as well as students' responses to teacher creativity. The study employs a quantitative correlational approach, with sampling selected using Stratified Random Sampling technique. The instruments used include observation sheets, questionnaires, documentation, and validation sheets.The results of the study show that teacher creativity at SD Inpres 6 Sausu is categorized as excellent, with an average percentage of 89.2%. Hypothesis testing using Pearson's product-moment correlation reveals a significant relationship between teacher creativity and students' interest in learning, with a significance value of 0.000 (Sig. 2-tailed < 0.05) and a Pearson correlation coefficient of 0.622, indicating a strong relationship. Furthermore, the overall average response percentage reached 89.01%, indicating that the higher the teacher's creativity in teaching, the better the responses given by the students. In conclusion, teacher creativity has a significant relationship with students' interest in learning.

References

Amelia, B. B. P., Muslim, A., & Bintaro, T. Y. (2019). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V di SD Negeri 4 Gumiwang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(2), 68–74.

Aras, L., DH, S., Amran, M., & Dzikru, N. A. (2022). Hubungan Antara Kreativitas Guru dengan Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 101–111

.

Asfar, T., Akbar, I., & Halamury, M. (2019). Teori Behaviorisme (Theory of Behaviorism). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia, 1(2), 172–185.

Awaliah, N. P., Angraini, L. M., & Mauhammad, I. (2023). Trend Penelitian Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Matematika: A Bibliometric Review. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 9(1), 43–62.

Faizin, M., & Mambrasar, O. (2022). Hubungan Kreativitas Guru dengan Minat Baca Siswa pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD YPK Alfa Omega Waisai. FRASA: Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 3(1), 59–66.

Habsy, B., Christian, J. S., Ummah, S. P., & Unaisah, U. (2023). Memahami Teori Pembelajaran Kognitif dan Konstruktivisme serta Penerapannya. Tsaqofah, 4(1), 308–325.

Harefa, E., Afendi, R., Karuru, P., Sulaeman, Varawati, Y., Patalatu, S., Azizah, N., & Sanulita, H. (2024). Buku Ajar: Teori Belajar dan Pembelajaran. Jambi: PT. Sonpedia Pubishing Indonesia.

Irawan, A. (2022). Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(2), 199–210.

Jalal, M., Muhsinin, U., & Suryaningsih, I. (2021). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Menerapkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) pada Pembelajaran Tematik untuk di Madrasah Ibtidaiyah Mahadil Islamiyah Muaro Jambi. Primary Education Journal (PEJ), 5(2), 22–32.

Mahmud, H., Isnanto, & Sugeha, J. (2022). Pengaruh Kreativitas Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kota Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 779.

Mangangantung, J., Wentian, S., & Rorimpandey, W. (2022). Pengaruh Kreativitas Guru dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri di Kecamatan Wanea. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 15–24.

Putri, R. M., Wanabuliandari, S., & Fardani, M. A. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV MI Tarbiyatul Islamiyah di Desa Winong. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Snapmat) 2022, 9(2), 29–36.

Rizky, T. L., & Purnomo, H. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Tradisional dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(2), 118–126.

Sitti, J., Muin, A., & Syarip, F. (2022). Hubungan Kreativitas Guru dengan Minat Belajar Siswa Kelas Tinggi di Kecamatan Palakka Kabupaten Bone. Nubin Smart Journal, 2(4), 158–166.

Telaumbanua, N. A., Lase, D., & Ndraha, A. (2021). Kreativitas Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran di SD Negeri 075082 Marafala. HINENI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 10–20.

Wardan, A. I., Ningrum, K. S., Amelia, R., & Prakus, S. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Melalui Pembelajaran SBDP. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 12.

Wulandari, B., Maryani, S., Defini, A. D., April, N. L., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Article, I., Media, L., Studies, S., & Commons, C. (2024). Analisis Kreativitas Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran IPS di MI Munawariyah Palembang. JUMR: Journal Of International Multidisciplinary Resecarh, 3(01), 26–40.

Yenni, A., Rizka, & Fraja, Y. (2021). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Mengelola Pembelajaran IPS Terpadu terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Sociohumaniora Kodepena (JSK), 2(2), 200–211.

Published
2025-06-28
How to Cite
Utami, S., Sudarsana, W., & Narayanti, P. (2025). HUBUNGAN ANTARA KREATIVITAS GURU DALAM PEMBELAJARAN DENGAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK DI SD INPRES 6 SAUSU. JATMIKA : Journal Education and Learning of Elementary School, 3(1), 26-40. https://doi.org/10.36417/jels.v3i1.805