PENGARUH PEMBELAJARAN NUMERASI TERHADAP KEMAMPUAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA DI KELAS V SDN 1 PALU
Abstract
Reinforcement related to numeracy is currently very much needed by Indonesian students. This study aims to determine the effect of numeracy learning on students' ability to solve mathematical story problems in class V SDN 1 Palu. Using a quantitative pre-experimental method of one group pretest-posttest design. Determination of the sample using a non-probability sampling technique with a saturated sampling type. The sample used in data processing was 26 students from a total initial sample of 33 students. The research instruments included teaching modules, test questions, validation sheets, interview guidelines, and documentation. Data analysis used prerequisite tests and hypothesis tests. The test results using the paired sample T-Test showed a significance value of 0.000 (sig. 2 tailed < 0.05) meaning that was accepted and was rejected. This proves that there is a significant effect of numeracy learning on students' ability to solve mathematical story problems in class V SDN 1 Palu. The obstacles for students in solving mathematical story problems lie in the difficulty of understanding concepts, calculation accuracy, and process skills. However, students' responses to numeracy learning were very positive. Students expressed their enjoyment of the applied numeracy learning and the increase in abilities they felt.
References
Afidati, M., & Malasari, P. N. (2023). Pembelajaran Matematika yang Bermakna Menggunakan Pendekatan Teori Kognitivisme. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 2(2), 67-77.
Ainanda, D. A., Hidayat, M. T., Hartatik, S., & Nafiah, N. (2023). Pengaruh Pembelajaran Numerasi Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SDN Rungkut Menanggal I Surabaya. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 440–449.
Almadiliana, Setiawan, H., & Saputra, H. (2021). Hubungan antara Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pedagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57–65.
Anwar, M. K., & Laasiliyah, M. L. (2021). Kajian Teoritis Integrasi Literasi Numerasi dalam Modul IPA SMP. PISCES, 234
Ayuningtyas, N., & Sukriyah, D. (2020). Analisis Pengetahuan Numerasi Mahasiswa Matematika Calon Guru. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 237–247.
Azizah, N. (2023). Analisis Keterampilan Literasi Numerasi dalam Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SDN 1 Wulung. repository.unissula.ac.id, 2(4), 231-240.
Familus, F. (2016). Teori Belajar Aliran Behavioristik serta Implikasinya dalam Pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2), 88-90
Harianti, H., Cayati, C., Damayanti, A. A., & Jusmawati, J. (2023). Pengaruh Pembelajaran Literasi Numerasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Lambda: Jurnal Pendidikan MIPA dan Aplikasinya, 3(3), 125-130
Laila, H. N & Yustitia, V. (2023). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Materi Perkalian Bilangan Bulat Kelas III UPT SDN 200 Gresik. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4 (2), 1138-1154.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88.
Mulyani, A., Ratnaningsih, N., Rahayu, D. V. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 2620-8326.
Nirmalasari, P., Jumadi, J., & Ekayanti, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran STEAM (scienci, technology, engineering, art and math) untuk Penguatan Literasi-Numerasi Siswa. Departement of Teacher Training and Education , 1(2), 89-96.
Nurjanah, M., Dewi, D. T., Al Fathan, K. M., & Mawardini, I. D. (2022). Literasi numerasi dalam pembelajaran tematik siswa kelas 3 SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 87-98.
Pulungan, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Materi Persamaan Linear Siswa SMP PAB 2 Helvetia. Journal On Teacher Education, 3(3), 266–274.
Rahman, M. (2021). Penerapan Teori Kognitivisme dalam Proses Pembelajaran. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(1), 386-392.
Ramdhani, F. G. & Purnomo, H. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Memahami Soal Numerasi Berbentuk Soal Cerita Matematika Kelas V SDN 1 Bendungan, Wahana Sekolah Dasar, 142-151.
Sa’adah, A., Ningrum, F. Z., & Farikha, N. (2021). Scaffolding dalam Pembelajaran Trigonometri Berbantuan Soal Hots untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UNIKAL, 2(1), 167–174.
Setyani, N. H., Handayani, A., & Rahmawati, D. (2023). Pengembangan Keterampilan Numerasi dan Kemampuan Kognitif pada Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Bahan Alam. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(3), 55-73.
Shafa, M., Hajidavalloo, E., Riasi, A., & Sajadinia, A. H. (2023). Optimal Condition Of Simultaneous Water And Air Injection In A Francis Turbine In Order To Reduce Vortices Using Experimental and Numerical Methods. Energy Conversion and Management, 291, 117305.
Simarmata, Y., Wedyawati, N., & Hutagaol, A. S. R. (2020). Penyelesaian Soal Cerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 100–105.
Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita, Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 534-540.
Zayyadi. (2023). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa di Sekolah Inklusi. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 2(1), 15-19.